Dag 8: 💝Florence💝 🚍San Gimigniano🚍 via Poggibonsi🚍

7 juni 2019 - Florence, Italië

7 juni 2019

Vandaag gaan we met de bus naar San Gimignano, een middeleeuws, ommuurd, stadje in de provincie Siena van de Italiaanse regio Toscane. De plaats trekt ons wel aan vanwege de bijzondere Middeleeuwse architectuur. We vragen bij de receptie waar we moeten zijn en welke bus(sen) we moeten hebben. De dame zoekt het op op internet en meldt dat het tijdschema van 2016 is dus ze kan het niet specifiek zeggen. Wel weet ze dat we bij het Statione Satan Maria Novelle moeten zijn.

We gaan op weg. 09.45 uur is het. Omdat we nog steeds de beklimming van de Dom in onze benen hebben, pakken we lui de tram. Maar drie haltes is het, we horen de tram in de tunnel dus snel een kaartje kopen. Wordt je namelijk gesnapt zonder kaartje moet je een boete betalen van € 298,- 🤑🤑. Dat is niet mis hier.

Bij het station aangekomen, wil Hans nog even pinnen. De automaat die gisteren buiten werking was, doet het weer. In servizio staat op het scherm, dus dat is goed. Hans steekt zijn pasje in de sleuf, het scherm valt uit en het pasje blijft steken. KAK ... en nu? Ik loop naar binnen, blijkt er een postbeambte net de unit open te hebben gemaakt om te vullen/legen. Ik moet wachten .... en wachten ... Ik vraag nogmaals of iemand ons kan helpen terwijl Hans bij zijn pasje blijft. Eindelijk helpt de man ons, doet de unit weer open en zegt dat er geen pasje in zit. Na veel vijven en zessen gaat de man eindelijk mee om te kijken. Inmiddels is het pasje helemaal in het apparaat gevallen. De man kan er niet bij. Een servicemonteur moet worden gebeld en hij loopt doodleuk naar binnen. Ja, en nu? Geen pasje, geen geld? Hans belt met ING om zijn pasje te blokkeren. Intussen pin ik geld met mijn pasje. Gelukkig gaat dat wel goed .... voor de zekerheid het andere apparaat genomen ...

We lopen naar het busstation .... waar?? ... wel bushaltes te zien verder niets. We gaan naar het VVV. Een jongen bij de ingang wijst ons naar achteren naar de boekwinkel. Nee, geen kaartjes voor regionale bussen, wel georganiseerde reizen, maar niet vandaag. Meer informatie is bij het loket te verkrijgen. We trekken een kaartje en wachten onze beurt af. De dame achter het loket pakt een plattegrond en wijst ons de weg naar het busstation.

We gaan weer op weg. Het is dat we een bus een gebouw in zien rijden anders hadden we het nog niet gevonden. Ja hoor ... we zitten goed! Nu nog de kaartjes. We kopen een retourtje, moeten overstappen in Poggibonsi (bijna niet uit te spreken dus wij zeggen steeds potsjiepotsjie  🤣🤣) en binnen 5 minuten vertrekt de bus. Geen tijd meer om te plassen🤪. Het is inmiddels 10.40 uur door al die fratsen.

514FEB69-8B05-4C62-86C2-A7D55F951087

We komen om 11.30 uur aan in Poggibonsi. We duiken her station binnen ... toilet defect ... snel naar de overkant naar de banketbakker ... gelukkig, daar hebben we een toilet. Ook nog even wat gedronken daar en om 12.05 de bus gepakt naar San Gimignano.

Deze bustrip gaat gelukkig niet over de snelweg maar door het binnenland. We krijgen een mooie indruk van Toscane. Nu zijn ook veel meer pijnbomen en wijnvelden te zien. Pittoreske dorpjes van 3 a 5 huizen, glooiende heuvels een heldere lucht wat wil je nog meer. Na ongeveer een kwartiertje rijden zien we San Gimignano, dat op de werelderfgoedlijst Unesco staat, liggen.

AA1C16C6-7007-4BED-A80F-7E2FA8FDE4A8

We komen bij het stadje voor de hoofdpoort uit. De stadsmuur met haar openingstoren torend statig boven ons uit. We zijn nu al onder de indruk.

8FE21EB5-CF84-46C8-9D27-8A45CF91AB93

Een aantal van de torens - waarvan er een Dimora heet 😊 - zijn nu in gebruik als hotel. Het stadje is natuurlijk erg toeristisch maar ook heel mooi met de statige gebouwen en torens. We lopen door het stadje. Elke straat die naar het Piazza Duomo leidt heeft zijn eigen kleuren. De ene straat heeft blauwe vlaggen aan de gevel  de andere groen, geel en rood. Een fleurig schouwspel die wapperende vaandels.

ECD2ED52-63C6-44C2-9974-F9A8EA9419ADEA499FF7-64F0-4230-BEC6-3A53C019CAFA

We klauteren zo goed en kwaad als het kan alle straatjes en het kasteel op. Het gaat moeizaam want de klim van gisteren (463 treden) zit nog goed in onze benen ... Maar de vergezichten en mooie gebouwen maken veel goed.

54CE2915-5194-481E-9327-2C61B01F81CE

336C2588-C484-491C-B94B-8B2893D3C891

Inmiddels is het een uur of 2 en gingen lunchen. Niet in het stadje waar de terrassen uitpuilden maar vlakbij de poort waar we binnen zijn gekomen lag een restaurant met een terras met prachtig uitzicht. De toegang van het terras is een prachtig geurende rozentuin. We genoten van een (ik vega) lasagne, een lekker glas wijn en het prachtige uitzicht vanaf de rand van het terras waar we zaten.

69B91166-CD63-4CC4-9E72-8B6C81C781F1

Om 14.40 uur pakten we de bus terug naar Poggibonsi en daar om 15.25 uur die naar Firenze. Onderweg zien we dreigende wolken ... waar het ook bij blijft ... gelukkig. Maar in Firenze aangekomen voelen we dat het drukkend en benauwd is. We kopen bij de supermarkt vlakbij het busstation nog wat eitjes en beleg voor morgenochtend en gaan naar het appartement terug. De tram nemen we niet, want die is afgeladen en er staan nog zoveel mensen op het perron. De trams rijden nu elke minuut zowat en blijven stampvol. Het is duidelijk spitsuur (17.00 uur).

We hebben wel genoeg gedaan en gegeten vandaag dus we duiken onder de douche en gaan genieten nog na met een wijntje gekocht in San Gimignano.

4DF376D2-13CB-4A76-BCAC-0269AE834856

1. Chris:
    8 juni 2019
    Spannend (pasje) en mooi verhaal over de bussen en de dorpen. Leuk!!
  2. Yvonne Morra:
    8 juni 2019
    Pasje dus helemaal niet meer teruggekregen? Pffff wat een gedoe zeg! Gelukkig nog goeie dag geworden......