Nordhorn | Dag 2

27 mei 2022 - Nordhorn, Duitsland

We hadden geen boodschappen voor het ontbijt in huis want we wilden in de nabijgelegen restaurants NINO of MahlZeit ontbijten. Helaas pindakaas … dicht vanwege Hemelvaart …
We waren van plan een stadswandeling te doen en langs het VVV te gaan. We besloten dus maar in de stad te gaan ontbijten.

Via een omtrekkende beweging - verkeerd gelopen 🫣🙈 - kwamen we bij het centrum en we doken de eerste de beste bakkerij - Bäckerei Sundag - binnen en bestelden een belegd broodje met koffie. Later bleek dat we ook gewoon een ontbijt hadden kunnen bestellen. Nou dat weten we dan voor de volgende keer.

We vervolgden onze weg richting VVV. We passeerden een apotheek en ik schoot naar binnen voor Compeet blarenpleisters. Nieuwe sneakers 🙈. De aanwijsbordjes naar het VVV waren plots verdwenen en omdat we doorgelopen waren, waren we bijna weer terug bij af. Rechts om keer gemaakt en het VVV al gauw gevonden. Een interessante stadswandeling langs mooie gebouwen, platbodem zeilboot Jantje, en bijzondere beelden.

A23C9E49-7E1A-4AE2-9418-15AF7DB6221D

We kwamen ook langs de Povelturm, een water- en stofmolen voor de bloeiende textielindustrie in de 19e eeuw. Bedrijven als NINO, Powel en Rawe waren de bepalendste. Het bekendste product waren de waterschorten.

796A7FBD-F555-4B86-A507-42A8931FDFF9

We vervolgden onze route en kwamen bij de Sint Augustinuskerk. Die was open en daar gingen we naar binnen.

52E7F05B-69EE-4AA3-BA7F-48975A113744

Een voor katholieke begrippen een vrij sobere kerk. Prachtige glas-in-lood ramen en een mooi beeld van de heilige Elisabeth. 😊

30CAE80E-1D27-4DA3-A64C-701B1CC2881A964E0792-4906-4BD0-A3FF-3AD0C7B0BC03
Toen we de kerk verlieten, vervolgden we onze weg. Hans nam nog de foto van de kerk en een echtpaar die op een bankje de kerk zat te bewonderen, stapte op en maakten zich fietsklaar. Ik zag dat ze een Santos fiets hadden, dus maakte een praatje met ze. De dame had net als ik een Koga maar was daar ontevreden over. Slecht opstappen, niet bij de grond komen met je voet en zwaar de heuvel op trappen. Ze had ook een Santos gekocht en juist diegene die ik ook wil. Heel toevallig en ze vertelde enthousiast over haar ervaring met haar Santos. Helemaal blij, bedankte ik ze voor hun tijd en we vervolgden onze weg.

We moesten alleen nog naar de oude Kornmühle en kwamen langs het park. Daar was een prachtig restaurant met parkzicht, Gecco. We besloten te lunchen en een biertje te pakken want het was inmiddels twee uur. Ik nam weer een Flammkuchen die overigens nog lekkerder was dan in De Lutte en Hans nam een cheeseburger. We genoten van het eten, het bier - een Kerel Rye High -, het weer en de omgeving.

Na de lunch gingen we naar het appartement terug. Daar aangekomen hadden we geen foto’s te bekijken want de foto’s hadden we met onze telefoons gemaakt. Ik was, na bijna 9 km wandelen en de vele opgedane indrukken helemaal gesloopt. Ik zat op de bank te knikkebollen en Hans zei “Ga lekker op bed liggen, daar lig je beter dan op de bank.” Zo gezegd zo gedaan en binnen no time was ik vertrokken. Zo’n 1,5 uur geslapen.😴🥱😴 Het was inmiddels al over 8 dus bleef lekker op bed liggen. 🤭

Morgen weer een dag.

1. Yvonne Morra:
    29 mei 2022
    Leuk verhaal! Goed dat je toegeeft aan je rust!