Nordhorn | Dag 3

28 mei 2022 - Nordhorn, Duitsland

Omdat de beide restaurants om de hoek nog steeds dicht zijn, is Hans boodschappen gaan doen bij de Rewe. Eitje gekookt, thee gezet, tafel gedekt en Hans kwam weer terug met een tas vol boodschappen. Wat een lieverd is het toch💝🥰💖

Na het ontbijt en de koffie reden we naar Lattrop, zo’n kwartiertje hier vandaan. Een prachtige wandeling door het buitengebied en langs de Geele Beek. Dit keer zo’n 6 km. Maar ik voelde me stukken beter.
Ondanks de harde wind, kracht 5 à 6, kregen we toch aardig wat beestjes op de foto. Het was dan ook lekker zonnig. We dachten een bijzonder vliegje met witte strepen te zien. Niets is minder waar. Het blijkt een schimmel genaamd entomophthora musical te zijn. Tuurlijk 🤔 Even opgezocht: Entomophthora muscae is een entomopathogene schimmel die vliegen en muggen (Diptera) parasiteert. Alvorens het slachtoffer sterft, klimt het omhoog en spreidt het zijn vleugels, zodat de conidia (sporen) zich optimaal kunnen verspreiden. De schimmel is onderzocht als een potentieel biologisch bestrijdingsmiddel. Tja, je moet het maar weten hè. Mijn vader zou zeggen “Hoe weet je dat nou weer.. oh ja, laat me raden … van internet zeker” 😂.
Deze vliegt zit onder die schimmel en als je goed kijkt zit het al op de uiteinden van de vleugels.

8570B956-71A8-449C-88FB-7EAFDCE8CED3
Op het pad langs de Geele Beek kwam ons ook een haas tegemoet. Door het geluid van de camera’s merkte hij ons op en koos het hazenpad. Ik kon hem nog net vlak voor een herkauwende koe op de foto zetten. Zo vangt een koe dus een haas hihi.

6C28F57F-A558-4EED-ABE6-E5E78771186F
Hieronder nog een paar mooie beestjes: een meikever en een bleekgele weekschildkever en een driehoeks eendagsvlieg.

A79F6957-77A3-48BF-BB6B-A8AB70DEFEB86487E10F-93DA-48E9-AC96-69582878B951

Aan het eind van de wandeling kwamen we langs restaurant De Smid en genoten nog van een biertje op het terras voordat we de terugreis naar Nordhorn aanvaardden.

Daar aaangekomen, zochten we onze foto’s uit en kookten samen een pasta pesto maaltijd met prei en ui van De Volle Grond🙏🏻. Wel Ff wennen om op keramisch te koken in plaats van inductie 🤪

1. Yvonne Morra:
    29 mei 2022
    En dat was weer een heel mooie dag… op naar de volgende