Dag 7: šŸ’FlorencešŸ’ šŸ•Œ Il Duomo šŸ•ŒšŸ’

6 juni 2019 - Florence, Italiƫ

6 juni 2019

Vandaag staat het bezoek aan de 91 meter hogeĀ koepel van Il Duomo op het programma. De drie na grootste kathedraal van Europa.Ā We hebben kaartjes gereserveerd. Skip-the-line noemen ze dat voor de toeristen. Maar ja als iedereen dat gaat doen krijg je alsnog een rij.Ā

DDAAC3ED-F09D-4E71-8888-825C81BD81E8

Het isĀ even doorlopen maar inmiddels kennen we de stad en waren in plaats van binnen 33 minuten er al binnen 25 minuten. We tonenĀ ons kaartje en moeten achteraan aansluiten. Als het tijd is, ben je zo binnen zeggenĀ ze.Ā Hans zegtĀ nog schertsend ā€œskip-the-lineā€Ā en een Amerikaan lachtĀ en voegtĀ zich bij ons in de rij. We rakenĀ aan de praat. Hij verteltĀ dat hij uitgenodigd is bijĀ een bruiloftĀ in het zuiden van ItaliĆ«. Leuk, maar heeft geen zin heeftĀ om daar alle dagen te blijven. Hij wil wat zien dus besluit hijĀ Florence te bekijken. Hij vraagt of hoeĀ de binnenzijde van de Dom is. IkĀ verteldĀ hem dat onze fietsgids heeft gezegdĀ dat je beter naar het doophuis tegenover de Dom kunt gaan. Die is van binnenĀ veel mooier. De binnenkantĀ Dom is in vergelijking met de buitenkant wel heel saai.

Het isĀ tijd. Er komtĀ beweging in de rij. Binnen een paar minuten zijnĀ we binnen. De Amerikaan die nog achter ons liep isĀ ineens verdwenen. Hoe dan?? Misschien toch het verkeerde of geen kaartje?Ā

Binnengekomen isĀ er weer controle. Tassen worden onderzocht, grote flessen waterĀ ingenomen en zelf moeten we door een scanpoortje lopen. We komenĀ bij een hek en halenĀ ons kaartje door de scanner.Ā Wel goed hoor, want zo looptĀ Ā iedereen heel gedoseerd de trappen naar de koepel op.

Ik benĀ bang dat het erg nauw en stijl zou zijn. ValtĀ mee... aan het begin dan. Hoe hoger des te smaller het wordtĀ en gaatĀ zelfs over in een doorgaande wenteltrap zonder bordessen. We komen aan de voet van de koepel .... mijn God .... een hele smalle loopring met glazen wandĀ bevestigd aan de binnenzijde van de koepel. Op driekwart van de ring isĀ een deur die verder leidtĀ naar de voet van de lantaarn bovenop de koepel. Daar moeten we heen .... kak, hoogtevrees, paniek.... trillend en shakend als een espenblad schuifelĀ ik tegen de wand geplakt en de railing omklemmend door naar de opening. Wat een hoogte brrrr.

Hans zegtĀ ā€œKijk omhoog, zoĀ mooi !ā€ ... okĆ© ... omhoog kijken wilĀ ik wel...niet naar beneden en niet naar achteren .... ik aanschouw het prachtige fresco ...Ā

B800991E-0E8E-4584-B71E-3089038B2F13

E5DC7693-428D-4E9E-895F-0646C419BE72

De paniek slaat verder toe (terwijl ik dit typ, beleef ik het opnieuw .... het zweet staat alweer in mijn handenšŸ¤ÆšŸ˜³šŸ™€) ... ik zie een nog smallere stillere trap ... ik vraag aan de suppoost waar is de uitgang? Hij wijst naar het een uitgang die nog verder ligt. ā€œGa jij maar verder naar bovenā€ zeg ik tegen Hans ā€œIk zie je wel beneden.ā€ Hans loopt nog even mee naar de ring, zegt me gedag, ik mompel doei en durf niet eens meer om te kijken. Ik schuifel zwetend en shakend verder ... Gelukkig daar is de deur ... even bijkomen en de situatie bekijken. Shit ... wel een diepe afstap naar de wenteltrap ... moedĀ verzamelen .... niemand in de buurt ... niemand voor me om de diepte te breken. Met alle moed die ik kan verzamelen stap ik shakend, de muren vasthoudend (nee geen trapleuning, ook dat nog) de diepte in. Stapje voor stapje schuifel ik de trap af. Ik hoor stemmen achter me die steeds dichter bij komen. Ja hoor, volk. Ik draai mijn hoofdĀ schuchter om en zeg ā€œSorry, I am soooo scared !ā€ De Aziatische man zegt ā€œTake your time, easy, donā€™t Ā itā€™s okĆ©!ā€ ā€œThank you!ā€ antwoordt ik nog.

Een stuk lager kom ik op een plateau uit voor een ruimte vol folterwerktuigen. Daar staan een moeder en zoon. Ze zienĀ de angst in mijn ogen. ā€œCome stand over here, take a restā€. De jongen, een jaar of 23 schat ik, heeft hetzelfde probleem. Ook bij hem isĀ het op de ring in de koepel beginnen. Samen staan we nog na te shaken en kletsen er een end op los.

Daar komt MijnLief. We dalen de trappen voorzichtig samen verder af. Buiten gekomen, na iets meer dan een uur,Ā vertelt Hans dat de trappen naar boven nog smaller zijn en dat je tegenliggers hebt. Maar ook hoe mooi het uitzicht buiten is. Gelukkig heeft hij fotoā€™s gemaakt die ik kan bewonderen.

EC364525-2D3D-47F0-8006-F131B9990A6A

6FBB0938-C628-4D41-888F-0E99A268D0B8

2FA31132-3D22-46B0-8DFE-37CDBAF552CE

BF78BB4E-A7BB-428D-958A-5BDB82D4BB42

19DC4350-C6F6-414C-8F1F-E5B7F50469CC

We besluiten in de plaatselijke brouwerij Beer House Club te gaan lunchen.Ā Nog natte haren van het angstzweet kiezen we voor een gerecht en voorĀ een Italiaanse triple met de naam Ā Fuoco van de microbrouwerij Birra dellā€™Eremo uit Capodacqua di Assisi.

DD99CE0B-5ADD-433D-9ABB-472437C49973FAA798EC-39F7-4B2C-979B-0A610AC259E6

Het eten en het biertje zijnĀ heerlijk. Ik kom bij terwijl Hans nog volop aan het vertellen is en de fotoā€™s laat zien. We proberen nog een IPA FreerifeĀ van deĀ brouwer Birrificio Del Ducato uit Soragna, Parma. Dit is de laatste keer ... IPAā€™s zijn niet ons ding ... we vinden het t zepig smaken.

Na de lunch steken we de Arno weer over via de Ponte della Grazie voor een bezoek aan de Giardino delle Rose. Een prachtige rozentuin met beelden, waterpartijen en niveau verschillen onder aan de voet van de Piazzale Michelangelo. Je hoort daar niets van de stad. Alleen maar vogels,Ā het gekletter van fonteinen en stemmen van een kunstenaarclubjeĀ die aan het schilderenĀ zijn.

6527693D-28BA-4750-9AF0-B1B18E33DF8E

C45A42F5-E16F-4C64-BB84-848FD36FB340

FE2E3AF5-B1F7-4F77-9404-5D1B97FEC43A

97C890B8-4928-4BA8-A71B-2A5743F33404

Het is inmiddels half vijf geworden. We dalen af richting de Arno en besluiten een Aperol Spritz te drinken bij Enoteca Bevovino. Genietend van de Aperol Spritz en de voorbijgangers genieten we nog even na van de vermoeiende dag.

515B0C55-5F23-45A1-B716-0E166EF8291B

In het centrum gekomen schuiven we om half zeven aan in de PizzeriaĀ delā€™ Medici tegenover Ciro & Sons die helaas dicht is. De pizzaā€™s zijn verrukkelijk en gaan dan ook schoon op.šŸ„—.

Moe maar voldaan van alles wat we beleefd hebben stappen we onder een verkwikkende douche en gaan vroeg slapenšŸ˜“šŸ˜“šŸ˜“.

Fotoā€™s

1. Yvonne Morra:
    7 juni 2019
    Ohhhh wat een toestand op die trap! Wist je dat je hoogtevrees had of gebeurde het ineens.....
    Biertje extra dan en geniet maar lekker verder!
    šŸ˜˜šŸ˜˜
  2. Els:
    7 juni 2019
    Ja wist ik. Maar ga het nooit uit de weg. Hoopte dat het op een laag pitje bleefšŸ™€šŸ™„. Oh ja en op je vorige vraag: overal waar we heen gaan lezen we - lees MijnLief vooral -
    ons goed inšŸ˜ŠšŸ˜˜