Nordhorn | Dag 6

31 mei 2022 - Hezingen, Nederland

Vandaag gingen we de grens over … klinkt ver weg maar was nog geen 18 km hier vandaan. In de buurt van Hezingen ligt het natuurgebied Springendal waar MijnLief een wandeling van ca. 5 km had uitgezocht.

We starten de wandeling op de in het bos gelegen parkeerplaats aan de Hooiweg/Brandtorenweg. Een prachtig schrale vlakte opende zich voor ons.

Het Springendal is een erosiedal. Het ligt ten noorden van Ootmarsum en ten oosten van Vasse en beslaat ongeveer 355 hectare. Het gebied staat bekend om zijn bronnen, beken, heuvels en grafheuvels. Aan de grens met Duitsland ligt een open stuk heide, de "Paardenslenkte".

Het staat vol korenbloemen, grassen, vogelwikke, klaprozen, klaver, zuring, margrieten en noem maar op. De route liep er een stukje door. Wij deden bijna een uur over nog geen 1 km. Zoveel moois was er te zien en natuurlijk op de foto te zetten! 😍

8F037503-C2AA-4DBE-ACDD-6637A5384453
Foto: gestreepte eikenblindwantsADE6E56E-7FC6-4929-AFDD-83F6B8040732
Foto: Grote bonte graswants

88D13EA7-3615-4021-8797-536C81A037E3

Foto: gestreepte grasmot op zuring

B9E8450E-3E01-4E88-88B8-16E2A6F00120
Foto: gewone vlinderdoder op margriet

0F01A970-8AD0-49BF-8C6D-6ACBB3E346E9
Foto: grote sabelsprinkhaan met prooi

We vervolgden onze weg en liepen het bos in. Wat een prachtige slingerende paadjes zeg. Een genot om te zien en te ruiken. We stuiten op een soort langwerpig betonnen veld met een hek eromheen en een windzak aan een paal. Wat zou dat zijn? Een manifestatieterrein, een miniatuur vliegveld, een slachtterrein … geen idee 🤷🏼🧐🤔 .. Ik was op mijn telefoon al met Google Maps aan het zoeken maar kon niks terug vinden van het terrein. Er kwam een  wandelaar aan met z’n Jack Russel. MijnLief vroeg hem wat het terrein is of was. De man legde uit dat het een relikwie was van een niet meer in gebruik zijnde gasveld van de NAM. Als we hier 3 maanden eerder waren geweest, dan hadden we de gaspijpen nog kunnen zien. De NAM had eindelijk besloten om het terrein weer aan de natuur terug te geven en heeft alle gasputten gesaneerd en met beton volgestort. Dit tot vreugde van de bewoners van Tubbergen en Vasse. Wij delen hun vreugde en bedankte de man voor zijn uitgebreide info.

De route vervolgend kwamen we over kronkelende stijgende en dalende laden langs prachtige heidevelden, stromende beken en meertjes van het Bosbeekdal.

FF3D49F4-F26D-4A6F-8AF1-CD9B9FB5C478
Wat een prachtige omgeving. Ook daar waren veel beestjes te bekennen. Op brugleuningen, varens, heide en bramen.

657C7B29-F4EE-473E-A3C1-E4208E34D4A6
Foto: sluipwesp op brugleuning2B93202E-1A23-4255-86FD-07E296CD8739
Foto: gewone heispanner op heideplant8CA4D113-4F95-46CA-9094-24EBB291164E
Foto: meikever op bramenstruik

Wel apart dat als je aan het foto’s maken bent en er wandelaars langs komen ze altijd aan je vragen wat je aan het doen bent of wat je ziet. Ze komen dan bijna op je neus staan om mee te kijken … hoe zo afstand houden …

We hebben genoten van de variëteit van deze wandeling.