Dag 5: 💝Florence 🖼 Le Gallerie degli Uffizi💝

4 juni 2019 - Florence, Italië

4 juni 2019

Vandaag staat een bezoek aan Le Gallerie degli Uffizi op het programma. Kaartjes hebben we al gereserveerd via internet om de lange rij bezoekers te ontwijken. We moesten om 10.45 uur aanwezig zijn. Er staat een lange rij. Even navragen. “Gate number eight at the opposite juist round the corner” zei de dame. We lopen er naar toe. Er staat een rij, vragen na, laten de voorboeking zien en de man bij gate eight zeg: “Excellent, you can join the queu”. Lekker dan.

Om 11.00 uur gaat de ticket office open. Krijgen een kaartje en moeten terug naar de overkant naar gate one om weer in de rij te staan. Als het hek opengaat staat we binnen 5 minuten binnen. Redelijk vlot toch?

Binnengekomen moeten we onze tassen in een bak doen en door een scanner lopen ... net Schiphol🙄.

We klauteren drie verdiepingen omhoog en komen in een enorm hoge ruimte. Een lange gang (het gebouw is U-vorming overigens) met veel marmeren beelden en bustes. Zegt ons niet zoveel maar het plafond van het gebouw daaarentegen weer veel meer. We krijgen er pijn in ons nek van.🙄😊

F27061C6-4618-45E9-A889-DF32602861DF

666F636D-34A2-4EC3-AED2-409F4D737792Een detail van het plafond.

Uffizy is overigens een museum dat de mooiste collectie renaissancewerken ter wereld herbergt. Je vindt hier alle grote namen van de Italiaanse kunst, niet alleen de meesters van de Renaissance maar ook schilders uit de vroege middeleeuwen, de barok en het maniërisme (ook wel laat-Renaissance).

C4ACC46E-0481-4D51-A5EC-E2318B5398DCDoni Tondo van Michelangelo0B76DE18-C45C-4427-A8EA-58A646457C46De geboorte van Venus van Botticelli

Prachtige werken van Michelangelo, da Vinci, Botticelli en ook Nederlandse schilders zoals Rembrandt, Breughel, Rubens, etc. Ook de Medusa van Caravaggio was weer terug van haar vakantie in het Centraal Museum in Utrecht.

F792E29C-3204-489F-8800-0483FFC9EAF9

Na ongeveer twee uur rond te hebben gelopen lopen we naar buiten de zinderende warmte in. Op naar Il Lampredottaio waar Hans voor het eerst De Trippaia di Lampredotto gaat proeven. Hij krijgt een bakje met lampredotto en neemt er een glas rode wijn bij. Hij proeft en zegt “Lekker, lijkt een beetje op stoofvlees”.

4B037C9F-EB66-4FD4-BDEC-7D7F6C7C396D Il Lampredottaio

654A62AB-08D0-4BEC-92E4-19364744CAD3 De beroemde Trippaia di Lampredotto

FBABC75C-7F36-4A7F-B776-85FCB032C989Hier is het van gemaakt.

Op de hoek bij de kraam zien we onze fietsgids en maken nog even een praatje. Ze vindt het superleuk dat Hans de Lampredotto heeft geprobeerd en we daarnaast bij Trattoria Cibrèo hebben geluncht. Tegen naar nieuwe groep zegt ze dat dat de place to be is om echte Firenze gerechten te proeven.

We steken de Arno over via de Ponte alle Grazie door de Via di San  als we plotseling mooie muziek horen. We steken ons hoofd door de deur en zien prachtige kunstwerken een zelfs met het geluid van een kloppend hart. We worden helemaal Zen daar. Wat een prachtige kunstwerken. Juwelier noemt hij zich. Nou een waar kunstenaar is Allesandeo Dari.

D2438E02-E4A6-4E5D-93E8-4DF5D4D2F33EDe locatie

D0837471-8063-4C8D-A248-B644ACCA31E0Een detail van een van de kunstwerken.

We lopen verder omhoog naar de Piazzale Michelangelo waar we een prachtig uitzicht hebben over Firenze.

369A2C0E-DBC9-4E76-A05D-445586B07293

Centraal op het plein staat een gedenkteken voor Michelangelo met een kopie van zijn David en kopieën van vier beelden die voor het graf bestemd waren van Giuliano en Lorenzo de Medici: de Nacht en de Dag, het Morgenlicht en de Avondschemering. Zelfs de bussen rijden rond met het gedenkteken 😂😂.

0DEB325D-6FAB-4552-9454-ED41CEBFFCCB

Bij een soort eetkraam Bar Play met een terras ernaast nemen we een Hoegaarden biertje.Hans bestelt bij de toonbank en komt naast me zitten op het terras. De biertjes worden gebracht en de jongen zegt: “Sorry you need to pay 3 euro per glass extra if you want to zit here.” No way!. We gaan lekker aan de overkant in de schaduw op de stoeprand zitten.

We dalen de berg weer af richting de Arno. Het is inmiddels een uurtje of 5 geworden. Onderaan de berg nemen we een sanitaire stop in de wijnbar Enoteca Bevovino en een glaasje wijn natuurlijk. Ze zijn hier heel duurzaam. Wat kun je allemaal doen met een tomatenblik:

FC520C2B-FFEE-4A01-86BC-A2F22EE1F272

116CD64C-31FC-4BBE-8D3C-EBFE9BB60099

We lopen verder over de Ponte alle Grazie het gedruis van de stad in. Lopen door het stadhuis en zien van binnen hoe mooi dat eigenlijk is. We genieten nog van Il Duomo en komen rond half 7 langs het restaurant Cyro & Sons. Het restaurant dat Hans thuis al had uitgekozen: glutenvrije en vegetarische gerechten. We hebben nog een plekje op het terras.

Hans neemt een vega pizza met cantharellen en mozzarella en ik een Parmeggiano Melanzane. Heerlijk is het allemaal👍😍. Het flesje wijn komt in een koeltasje, hoe leuk staat dat

D14F827B-C7EA-4BA7-AFCE-5F68F100DD81

53B160C8-6E55-4E9F-9BAB-593C503EB4CC

Moe maar voldaan na 13 kilometer wandelen, 19.210 stappen en 21 trappen pakken we voor het laatste stuk de tram (drie haltes🙄🤪) en komen om 21.30 uur weer terug in het appartement.🦶🏻🦶🏻😴😴

1. Yvonne Morra:
    Wat een cultuursnuiven daar! Bijna een overdosis 😂
    Maar weer een mooie dag gehad dus, leuk!!
  2. Chris:
    5 juni 2019
    Leuk, bestellen aan de bar en extra kosten,als je wilt zitten. Ik geniet met jullie mee. Groetjes Chris.
  3. Ilanit:
    5 juni 2019
    Leuk zo'n reisblog!!! Heel veel plezier xx