Dag 1: ✈️Florence 💞

31 mei 2019 - Florence, Italië

31 mei 2019

Half zes wakker geworden en maar wakker gebleven. Nog even liggen lezen, douchen en hup om 7 uur buiten op de shuttlebus wachten. Die kwam klokslag 07.15 uur en binnen 10 minuten stonden we op de luchthaven. Nu kwam het spannende. Inchecken hadden we al online gedaan en nu de koffer nog afgeven. Huh, de kluizen doen het niet. Bleek dat de lopende band kapot was. Hadden we ons zo verheugd op het technisch wonder. Weer als vanouds inchecken aan de balie. Gelukkig gaat  veeeeel sneller dan vroeger. We moesten onze koffer zelf in de bagagewagen leggen.

Op naar de de douane. Van alles en nog wat moest er uit de handbagage in een bak. 5 bakken vol. 4 bakken eindigden voor de glazen wand en een bak achter de glazen wand. Twee toilettasjes .... open maken graag (nou  dat graag kwam er moeizaam uit) ... een tasje goed gekeurd, andere tasje tube van Rituals ... 125 ml .... “De mag niet mee mevrouw!”. “Maar hij is maar half leeg!?” “Al Wa die bijna leeg, mocht die toch niet mee.” Tja, daar Kun je het mee doen.

En hop daar gingen we naar de Gate. B18 moesten we hebben. Eerst maar een ontbijtje met een Panini en een medium koffie. Lekker relaxed reizen zo hoor.

Wat een end zeg naar B18, pfff. Na een kwartier wachten mochten er aan boord. Huh, waar is de slurf? Nee gewoon naar beneden, bus in en helemaal aan de andere kant vlakbij het busstation bij IBIS stond het vliegtuig klaar. Stoel 14D en F midden in het vliegtuig boven de vleugel hadden we gereserveerd. 5 minuten later dan gepland stegen we op. Mooie rustige vlucht over Duitsland, Zwitserland naar Italië. Prachtig uitzicht over de besneeuwde bergen in Zwitserland en Noord-Italië. We kregen een snack, tonnetje water en een bakkie koffie.

om 11.40 uur waren we geland, om 11.50 uur stonden we buiten en om 12.00 uur precies kwam de transferbus ons oppikken. Aardige taxichauffeur die ons vertelde over grote gebouwen onderweg: Il Palazzo di Giustizia, universiteitsgebouw, groot winkelcentrum, etc.

Bij het PopArtment aangekomen werden we hartelijk ontvangen. Kamer 101 hebben we. Een ruime studio met complete keuken en breed tweepersoons bed, ruime douche en kledingkast. Alles in retrostijl.

A80F8D94-76CF-4A32-AF99-3CDC94B18819

Na het uitpakken liepen we de stad in. Even checken hoe lang het lopen is naar de startlocatie van de fietsexcursie die we morgen gaan doen. We liepen langs een enorm Fort, mochten niet binnen kijken helaas, en een smalle straat in met veel busverkeer. Op een gegeven moment kwamen we op het Piazza San Marco. Daar hadden we toch het gevoel dat het wel langer dan 22 minuten lopen was. Even een uitgebreidere kaart bestudeerd en ja hoor drie straten terug ... We besloten naar Il Duomo te lopen. Bij een heel smal kleine trattoria gingen we naar binnen. Maximaal 10 tafeltjes in een lint. Wij waren de enige toeristen. Alleen maar lokale inwoners. Hans koos voor lasagne en ik voor tortellini met spinazie, ricotta en groene asperges. Niet hoogstaand maar wel huisgemaakt. Een bijzondere ervaring, dat wel. En bestellen en vragen beantwoorden in het Italiaans ging me toch wel redelijk af.

We vervolgend onze weg door het Palazzo Medici Riccardi naar Il Duomo. Wat een spectaculair gebouw zeg! De entree was gratis en dat bleek. Een rij tot rondom de dom en verder. Gelukkig hebben wij voor volgende week een ticket besteld.

700E04DC-7D12-4427-9909-5EAC39F44EBC

We liepen verder en kwamen langs diverse ijssalons, niet echt aantrekkelijk. Tot we bij Venchi kwamen. Wat een drukte zeg. De achterwand leek op stromend chocola. Het ijs scheppen ze niet maar met een spatel slaan ze het ijs los en draperen het over het hoorntje. Een waar schouwspel. En ... het lekkerste ijs dat we ooit hebben gegeten.

E4649FBA-C60B-49C3-B2A0-BB3C5CCC1CE0

Langs de Arno gelopen over de Ponte Vecchio en weer voet terug naar het appartement. Onderweg wat boodschappen gedaan en moe, blaren op onze voeten (voor het eerst weer op sandalen), weer terug in het appartement.

Wat een mooie en lange dag! En ook nog zonnig met 29oC. ☀️☀️

1. Jeroen Groeneveld:
    Mooi zeg geniet ervan
    Groetjes Jeroen
  2. Yvonne Morra:
    1 juni 2019
    Hahaha, ja de douane heeft geen vriendelijkheid in de jobdescription staan......
    Maar voor de rest prima dus! Lekker warm ook😅
    Begrijp dat jij Italiaans spreekt Els? Wat een intelligente nicht heb ik! Veel plezier samen daar, lekker genieten.😘😘😘
  3. Els:
    1 juni 2019
    Dank u dank u. Tja, je moet je afkomst in ere houden toch? Ik heb 3 jaar Italiaanse les gehad. Wilde doorgaan met conversatielessen maar de meesten van de groep haakten af. Jammer. Er zijn wel conversatielessen in Houten maar altijd overdag. Dus iets voor na mijn pensionering 😂😂