Dag 3: 💖Florence💝🚌Fiesole🚌💕

2 juni 2019 - Florence, Italië

2 juni 2019

Lekker uitslapen vandaag. De zon schijnt en het is warm. We besluiten om naar het San Marco plein te lopen om daar de hop-on-hop-off sight seeing bus te nemen en bij Fiesole in het achterland uit te stappen.

Bij het San Marco plein is de bushalte, maar waar?? Heel veel bushaltes zijn er. Even vragen bij het informatiehokje. Hans vraagt netjes in het Engels waar de bushalte is. “Els, kom even” roept hij “Je moet even vertalen voor mij”. Ik steek mijn hoofd door het raampje en een druk gebarende grote buschauffeur zegt “No French, no English, no German”. Ik vraag netjes in het gebrekkig Italiaans waar de bushalte is van de Hop-on-hop-off. Hij vertelt waar de bushalte is en dat die ook een speciaal bord heeft. Mooi ik bedank de man vriendelijk en we lopen er naar toe.

De bushalte is gelukkig in de schaduw. We kijken op het bord. Hij komt om 12.59 uur en het is nu 12.46. Te weinig tijd om de ‘Gardino della Gherardesca te bekijken. De bus arriveert om 12.10 uur. We stappen in. Met onze voorgeboekte tickets krijgen we van een vriendelijke rap pratende dame twee tickets die 24 uur geldig zijn. Een uitleg over de digitale gids, krijgen oordopjes en ook nog een reclame dat we bij haar alle entreekaartjes voor gebouwen kunnen kopen. We danken haar vriendelijk en gaan naar boven.

EDC33FEE-9F2A-45D1-BA04-4FDE58C9B356

In het midden van de bus nemen we plaats en de bus vertrekt. Je krijgt zo bovenin wel veel waar voor je geld .... veel wind, veel takken ontwijken en ook prachtig overzicht van de stad, de gebouwen en vergezichten. Iets dat je vanaf de grond minder goed ziet.

1B42F1F5-F5A8-42C6-9D16-97BBB21000E5

Na zo’n drie kwartier komen we aan in Fiesole. Wat een rust vergeleken bij het drukke Florence. Vanwege een sanitaire stop strijken we neer op het terras van Buca delle Fate. Een leuke kleine trattoria. We bestellen wat te eten. We moeten wel onze servetten en bestek goed in de gaten houden vanwege windvlagen. Tja je zit immers op een berg ...

Hans bestelt een Tagliatelli met rundvleessaus en ik een Parpadelle met aubergine, tomaat en pecorini kaas. Mai oh mai wat was dat lekker. Net als de huiswijn. Hans gaat afrekenen en ik geniet nog even na van het eten en drink mijn wijntje op. Flats, kleng, rinkeldekinkel .... een windvlaag tilt de papieren placemats op ... kan nog net de wijnglazen redden ... maar het flesje klettert in duizend stukken uit elkaar. Ik verontschuldig me bij de serveerster maar die zeg “No, scusa a me”.

We willen vertrekken en de man uit Senegal die met zijn waren in de schaduw onder de boom zit, staat op en biedt me een armbandje aan. Hij doet het om mijn pols en zegt voor jou. Nee bedankt. Ja ja, voor jou. Hans loopt weg, ik zeg dank je wel, hij zegt 5 euro voor eten. Nou mooi niet. Ik gaf hem het armbandje terug, voeg me bij Hans en zeg: “Hij wilde 5 euro voor eten maar heeft wel een hele dure iPhone 10!” Heb dus geen meelij met hem.

We lopen nog een rondje en pakken de bus. Stampvol. Nog maar plaats voor een persoon. We pakken de volgende wel en lopen verder omhoog naar het Dominicaanse klooster van San Francesco. Man wat een klim. Maar de moeite waard. Prachtig uitzicht op Florence en de omliggende heuvels.

238FD703-4A3D-49C4-89B8-643AD054EF66119CE578-3F83-4E6E-8074-607535943480

Het klooster was het tehuis van Fra Angelico. In het Dominicaanse klooster en in de San Marco in Florence hangen veel fresco’s van hem.

349A02AE-9EBC-475D-9B23-557676B9DBA6

E48359E5-2484-471F-9CEC-C47ED2806F99

4C16ABD4-55E1-4D98-A4B4-AC252D63B723

We lopen terug. De zes mensen die vorige rit ook niet mee konden staan te wachten bij de bus. Nog geen vijf minuten later komt de bus aanrijden en een hele groep mensen dringt zich naar de ingang van de bus. Hans gaat breed staan zodat in ieder geval die zes mensen zeker naar binnen kunnen. Toen wij boven kwamen zaten ze er al en bedankten Hans voor de blokkade.

01CC9986-B824-44B5-A188-6C5A40EDBE65

We besluiten met de bus tot Bellefiori, vlakbij ons appartement, mee te rijden. Het is druk, spitsuur, file en ze vergeten te stoppen. Nu kan het niet meer, zegt de dame van de bus, maar straks aan de overkant wel. Gewoon de weg oversteken en dan kom je er wel. Nou ... het kost wat moeite maar met behulp van de app Here en vragen zijn we er uiteindelijk gekomen.

Fiesole is een plek waar we zeker nog terugkomen omdat er mooie wandelroutes vanuit daar zijn. En om natuurlijk weer iets lekkers te eten bij Buca delle Fate.

1. Yvonne Morra:
    3 juni 2019
    Hoop te zien daar, leuk! Ook errug leuk die “zielige” mensen uit Afrika met de laatste modellen iPhones ....🙄
  2. Inekemetk:
    4 juni 2019
    Wat ontzettend leuk om op deze wijze met jullie mee te mogen reizen. Dank je wel! Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.