Dag 19 - de Leiestreek

29 juli 2015 - Gent, België

image

Vandaag na een gezellig en goed verzorgd ontbijt met twee andere gasten uit Drachten, zijn we op de fiets gestapt. Laverend door het centrum van Gent, slingerend tussen de toeristen en de tramrails door, reden we al gauw Gent uit langs de Leie.

Het was mooi, zonnig weer maar er stond een straffe wind. Door mooie villawijken kwamen we al gauw in het buitengebied. Goh 't is net Drenthe, zeiden we tegelijk.

Bij Astene reden we door Parijs, zo heet het stadspark en kwamen we in Deinze terecht. Het was inmiddels half twee en in een gezellige tearoom hebben we een kleine pastalunch genomen met een licht biertje, een Paljas. Heerlijk!

We vervolgden onze weg en kwamen midden in een wielerwedstrijd terecht, bordjes waren verdwenen, zoekend, vragend, op de kaart die we bij ons hadden speurend kwamen we toch daar waar we zijn moesten. Alleen de Belgen uit kleine dorpen zijn niet te verstaan, maar sois.

Via mooie paadjes kwamen we langs kasteel Ooidonk, een van de mooiste kastelen van Europa, en langs kasteel Borluut (zie foto). In Afsnee - ja zo heet het plaatsje echt, genoemd naar de afsnij van de oude Leie - namen we een klein handveertje naar de overkant om langs de Leie richting Gent te gaan. Na 65 km fietsen waren we weer op t thuishonk.

We kozen uit de lijst van Vegarrstaurants een aantal mogelijkheden. Echter vele waren alleen met lunchtijd open of alleen op vrijdag en zaterdag. De Groene Komkommer bleek wel open, we liepen er naar toe. Helaas ... jaarlijks verlof tot 9 augustus. Maar niet getreurd. We liepen de stad in en bij de Korenmarkt bij Ellis Goirmet Burger aten we een heerlijke Vega hamburger, een met een portobello en geitenkaas en een met een pittige Vega hamburger. Frietjes erbij, lekker wijntje en biertje, en klaar. Heerlijk was het.